Brev:
Er det det rigtige tidspunkt at droppe natflasken
7. april 2022
Alder:
7 mdr.
Er det det rigtige tidspunkt at droppe natflasken
Kære Helen
Først tak for dine svar - jeg synes det er dejligt at have en at spørge til råds.
Som du har læst i mine tidligere breve drikker min søn (snart 8 måneder) ikke nok mælk efter han har været forkølet. Gennemsnitlig ligger vi nu på ca 500 ml i døgnet og 200 ml vand. Det varierer imidlertid og har været helt nede på 300 og oppe på 650 ml mælk.
Jeg tilbyder ham ca 6 flasker i døgnet. Vi ville gerne ned på 4 flasker i døgnet og særligt gerne droppe natte flasken kl. 03.
Jeg er imidlertid i tvivl om det er det rigtige tidspunkt når han nu netop får for lidt i forvejen?
Han afviser ofte sine flasker i løbet af dagen og altid efter aftensmad. Han drikker en stor flaske på ofte 170 190 ml kl 23 og vil så som regel kun drikke 50 ml kl 03. Hans morgenflaske variere meget. Hans madindtag varierer også enormt, men har aldrig været stort. Jeg tilbyder mindst 3 hovedmåltider og snacks. Han er en kræsen fyr, afviser ofte sin “babymad”, men er meget interesseret i at smage “vores”.
Et sidespørgsmål - han sover fortsat i vores værelse i egen seng. Han har altid sovet uroligt og vågnet ofte, men det har hjulpet med en sovepose, som du anbefalede - i det mindste skal vi så ikke slåes med dynen. For nyligt er han begyndt at vågne om natten, men er ikke altid ked af det. Nogen gange ligger han blot og pludre og leger med sin sut. Han sover gennemsnitlig 3 timer om dagen fordelt på to lure.
Hvad foreslår du vi gør her?
Min kærestes svar er ofte at tilbyde ham en flaske, netop for at undgå at han begynder at græde eller få ham til at sove videre. Vi kan ikke få ham til at sove videre kun med hænder og sshh.
Bedste hilsner
Christina